Zornik - Less > More
Rocker Boy Records
Muse heeft een nieuwe plaat en kijk, daar komt ook Zornik weer aan de horizon. Toch houdt de vergelijking daar op, want Koen Buyse en co hebben op ‘Less > More’ het roer helemaal omgegooid. De scheurende gitaren en alle bombast worden overboord gekieperd voor een zachter, warmer en authentieker geluid. Een geslaagde transformatie als u het ons vraagt, al rijst de vraag of de jonge Zornikfan helemaal mee zal stappen in het nieuwe popverhaal.

Helemaal nieuw is de oefening die Zornik nu doet niet. In 2005 pakten ze al uit met ‘Alien Sweetheart’, een akoestisch tussendoortje tussen al het gitaargeweld door. Maar nu lijkt de stijlbreuk van de band rond Koen Buyse gemeender en definitiever. Eerste single Smiling In The Sun is meteen een goed voorproefje op de hoofdschotel die ‘Less > More’ heet. Weg gezwollen pathos, welkom echte emoties. Buyse bespeelt er de ukelele en ook de piano krijgt een prominente rol. Het resultaat is behoorlijk, maar écht pakkend is de song nog niet. Daarvoor is hij toch nog net iets te veel dertien-in-een-dozijn, maar je voelt wel dat dit een stap in de goede richting is.
Gelukkig zijn er veel betere momenten op de plaat. Opener Endlessly bijvoorbeeld. Een openbaring voor Zornik-haters. Buyses stem is hier bijna onherkenbaar, klinkt donker en getekend door een breuk. Want het na vijf jaar uiteenspatten van de relatie met model/presentatrice Hanne Troonbeeckx is thematisch de rode draad doorheen de hele plaat. Als dat nummers als deze oplevert, zou je je bijna afvragen waarom er niet vroeger een punt achter de relatie gezet werd.
Buysse verzorgde zelf de productie van de plaat en hij doet dat zonder meer goed. In zijn homestudio haalde hij instrumenten (melodica, mandoline, accordeon) vanonder het stof, die een onmiskenbare meerwaarde bieden zoals in het ingetogen Mad Not Made For You of het meesterlijk opgebouwde en mooi openbloeiende Society’s Illusion.
Hits heeft Zornik al bij de vleet. Het publiek van De Afrekenig stemde het in het verleden vrijwel elke single naar de hoogste positie. Maar muzikaal schatten wij het werk van ‘Less > More’ zoveel hoger in. Buyse bewijst in Mission Man een perfecte popsong in de vingers te hebben. Down By The Riverside heeft dan weer een catchy refrein dat je meteen mee kan neuriën.
Natuurlijk is de oude Zornik nog niet volledig weg. In A While probeert een meestamper te zijn, maar slaagt daar onvoldoende in en bewijst even waarom we Koen Buyse vroeger nooit hoog hadden zitten als zanger. In I Wonder Why lijkt aan het eind dan weer even de oude kwelduivel, bombast genaamd, nog even op te duiken. Maar een intiem Boy In Stone en de naakte pianoballad Anybody Else dringen dat spook gelukkig weer snel naar de achtergrond.
De tien jaar na debuutplaat ‘The Place Where You Will Find Us’ brachten Zornik enkele fijne singles en heel wat flauwe afkooksels, maar nu lijkt de Limburgse band volwassen geworden. Ze doen het adagium less is more op hun plaat alle eer aan. Het is dat we bij daMusic lieverdjes zijn, want anders zouden we de frontman nog enkele relatiebreuken toewensen.